مقالات

چرا فرز دستی بخرم؟

چرا فرز دستی ابزاری بسیار ضروری است؟

زمان تقریبی مطالعه:  8 دقیقه

اگر به طور جدی کار آهنگری انجام می دهید یا برای مصارف خانگی ابزار برشکاری نیاز دارید، احتمالاً یا از قبل فرز دستی دارید یا خریدن آن را در برنامه خود قرار داده اید. در ادامه دلیل اینکه چرا باید یک فرز آهنگری خوب در جعبه ابزار مان داشته باشیم را بررسی می کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:

فرز دستی چیست؟

چرا فرز دستی بخرم

چه صفحه فرزی نیاز دارم؟

نکات ایمنی

فرز دستی چیست؟

فرز دستی یک ابزار برقی به حساب می‌آید که می‌تواند برای کارهای مختلفی مثل برش، سابش، فرز کاری و صافکاری مورد استفاده قرار بگیرد. رایج ترین انواع فرزها برقی یا شارژی هستند.

شاید علاقمند باشید: خرید ابزارهای برقی و شارژی ، خرید انواع فرز دستی 

هر نوع صفحه ساب که روی فرز خود به کار ببرید، حتما با نوع کار شما و موادی که روی آن کار می کنید در ارتباط مستقیم می باشد.

چرا فرز دستی بخرم؟

قطعا یکی از کاربردی ترین ابزارها در جعبه ابزار شما فرز دستی خواهد بود و این نوع را باید به عنوان جزء جدایی ناپذیر یک کارگاه یا اتاق ابزار در منزل خود به حساب بیاورید. اما این لزوما به این دلیل نیست که فرزها با خیلی از صفحه ساب های با کیفیت ما به خوبی کار می کنند!

شاید علاقمند باشید: خرید صفحه ساب با کیفیت و ارزان

فرز دستی به همراه نوع صفحه مناسب می تواند جایگزین تعداد زیادی از ابزارها بشود و سخت ترین و حوصله سر بر ترین کارها را راحت تر و سریع تر به انجام برساند. قابلیت دیگری که این نوع ابزار به شما می دهد آن است که قدرت کنترل بالایی دارد. حتی افراد بی تجربه در کارهای تعمیری به شرط در نظر گرفتن نکات ایمنی میتوانند فرز را بردارند و شروع به کار کنند.

رایج ترین سایز فرز دستی

فرز ها در اندازه ها و سایزهای مختلفی عرضه می شوند. رایج ترین سایز فروخته شده در بریتانیا نوع ۱۱۵ میلیمتری است. این مدل سبک، دقیق و معمولاً کاربری بسیار آسانی دارد که آن را تبدیل به انتخابی بسیار فوق العاده هم برای تازه کارها و هم حرفه ای ها می کند.

مدل ها و برندهای مختلف فرز دستی

تصویر فرز رونیکس

برخلاف بسیاری از ابزارهای تخصصی شما می توانید وارد هر فروشگاه ابزاری در دنیا بشوید و فرز دستی را به راحتی پیدا کنید. تعداد بسیار زیادی از برند ها و مدل های مختلفی از این ابزار برای انتخاب وجود دارد که در قیمت های مختلف عرضه می شوند. بودجه مورد نظر، نوع استفاده و تجربه شما در کار با ابزار از مهمترین نکاتی است که در زمان خرید و انتخاب نوع فرز خود باید مد نظر قرار بدهید.

برای مصارف خانگی بیش از حد روی بالاترین مدلی که در بازار وجود دارد خرج نکنید چون احتمالاً ۲ یا ۳ بار بیشتر در سال از این ابزار استفاده نخواهید کرد!

چه نوع صفحه سابی نیاز دارم؟

زمانی که فرز آهنگری خود را خریداری کردید، وقت تصمیم گیری در مورد نوع صفحه مناسب است. قبل از هر چیز نیاز دارید که نوع موادی که روی آن کار می کنید را مشخص کنید: فلز یا سنگ؟ در گام بعدی باید مشخص کنیم قصد انجام چه نوع عملیاتی روی مواد را داریم؟ برش، زاویه گیری، صافکاری ،پولیش کاری یا همه آنها؟

نکات ضروری ایمنی برای استفاده از فرز دستی مناسب

تنظیم سرعت مناسب

صفحه های فرز دستی دارای یک حداکثر سرعت ایمن هستند. هنگام استفاده باید روی این مقدار تنظیم کنیم که دستگاه از آسیب دیدن محافظت بشود و کاربر نیز در شرایط امنی برای کار کردن باشد. به یاد داشته باشید که نوع مناسب فرز دستی سرعتش از  مقدار توصیه شده بالاتر نمی رود. شایان ذکر است که انواع استاندارد فرز های دستی سرعتی حدود ۱۱ هزار  دور بر  دقیقه دارد.

ابزار ایمنی کار با فرز

زمانی که نوع مناسب دیسک های فرز خود را برای پروژه تان انتخاب کردید، بایستی محل کارتان را به خوبی مجهز کنید. هر چیزی که روی آن کار می کنید مسلما تولید گرد و خاک و یا ذرات معلق زیادی در هوا را به همراه خواهد داشت و احتمالا جرقه هایی نیز رخ خواهد داد. برای در امان ماندن از این موارد حتما  دستکش کار مناسب، ماسک و عینک ایمنی که شیلد کامل روی صورت را مهیا می کند را به همراه داشته باشید. همچنین توصیه میشود در محل کارتان تهویه مناسب وجود داشته باشد و همیشه محافظ ایمنی را هنگام استفاده از فرز برای محافظت از دست و بدن خود استفاده کنید.

گرچه احتمال خرابی و آزاد شدن قسمت چرخ فرز بسیار کم است، قسمت محافظ دستگاه طوری طراحی شده است که تمامی خرده های صفحه ساب را از کاربر دور کند. پس همیشه مطمئن باشید که کسی در مسیر براده های ایجاد شده از کار فرز قرار نگیرد تا در صورت وقوع حادثه مشکل خاصی پیش نیاید.

برای دستیابی به حداکثر ایمنی در زمان کار توصیه ما آن است که فرز شما حتماً یک سوئیچ قطع کن داشته باشد. این به آن معناست که در زمان کار باید این سوئیچ را روی حالت ON یا روشن قرار داده که در صورتی که فرز از دستتان رها شد دستگاه به صورت اتومات خاموش بشود و آسیب دیدگی به وجود نیاید.

پیشنهادی نوین تک تولز به شما:

مینی فرز دسته بلند دیمردار توسن

منابع:

www.nortonabrasives.com

مترجم، تدوین گر و مفسر:

امین داودآبادی

کارشناس ابزارهای برقی و شارژی فروشگاه نوین تک تولز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =